Wat is chatbotmarketing?

Chatbotmarketing is een marketingstrategie waarbij chatbots worden ingezet voor geautomatiseerde conversaties, die plaatsvinden tussen mensen, die zijn geïnteresseerd in een product of dienst, en een chatbot. Een chatbot kan op een website zijn geïmplementeerd, maar kan evengoed via uw sociale media kanalen zoals Facebook geïmplementeerd worden.

Deze technologie stelt marketeers in staat om op een quasi geautomatiseerde manier aan leadgeneratie en leadkwalificatie te doen, waarbij een gesprek wordt aangegaan met verschillende prospecten tegelijkertijd. En als we het hebben over chatbots, is het belangrijk om te beseffen dat u uw leadgeneratie volledig schaalbaar kunt maken.

Chatbot voor nieuwe leads en bestaande klanten

Chatbots kunnen worden ingezet om nieuwe leads te genereren, maar kunnen ook heel goed worden gebruikt om te communiceren met uw bestaande klanten. Denk hierbij aan marktonderzoek of enquêtes, als u bijvoorbeeld een nieuw product op de markt wilt lanceren en wilt polsen of er binnen uw bestaande klantenkring interesse voor bestaat. Het mooie van het werken met een chatbot is dat u al deze verschillende activiteiten hiermee perfect kunt regisseren.

Chatbots en leadgeneratie

Waarom is het vandaag de dag belangrijk om na te denken over de implementatie van een chatbotstrategie voor uw online leadgeneratie? 

(1) Mensen communiceren (opnieuw) meer en meer communicatie via berichtenplatformen

Welnu, als we naar de statistieken kijken, zien we dat er tegenwoordig steeds meer mensen met elkaar communiceren via een berichtenplatform, zoals Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp (en zelfs via sms) dan dat er gebruik wordt gemaakt van het onderliggende sociale mediaplatform zelf.

Met andere woorden: mensen zijn actiever op Messenger-app dan op Facebook zelf. Dat is verrassend, maar wel een trend, die in de toekomst zeker zal doorzetten.

(2) E-mail en andere ‘traditionele’ online communicatie media lijken ‘gesatureerd’.

Een tweede constatatie is dat er een saturatie is aan e-mails. We kennen allemaal de nieuwsbrieven en de koude e-mails die je ontvangt. De gemiddelde open rate op een koude e-mailblast ligt tegenwoordig tussen de 5-10%. En dat is belachelijk weinig natuurlijk, vooral als je weet dat de conversie van openen naar doorklikken op een call-to-action in diezelfde koude mail nog vele malen kleiner is.

Online communicatie = ‘Attention Trading’

Als u doordacht bezig bent met digitale marketing, moet u zich eenvoudigweg de volgende vraag consequent stellen:

Met welk platform kan ik ervoor zorgen dat ik zo efficiënt mogelijk, zo snel mogelijk en zo goed mogelijk toegang krijg tot mijn markt (mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in mijn product of dienst).

Wie vandaag proactief nadenkt over digitale marketing, gaat dan ook best aan de slag met chatbots.

Chatbots: de technologie

Wat technologie betreft, zijn er 3 manieren om chatbots te implementeren:

  1. Chatbot op maat ontwikkelen
  2. Kiezen voor een ‘native’ chatbotapplicatie of m.a.w. een chatbot provider die zijn eigen technologie heeft ontwikkeld en die via een cloud applicatie in een SAAS (Software as a Service) model ter beschikking stelt
  3. Een chatbot implementeren op basis van het Facebook Messenger platform

Onze voorkeur gaat op dit moment uit naar Facebook Messenger en chatbot apps die optimaal gebruik maken van de Facebook Messenger API. Hiermee kan u snel, efficiënt en heel flexibel uw eigen chatbot conversaties opzetten zonder al teveel technische kennis. Dagelijks maken miljoenen mensen wereldwijd gebruik van Facebook Messenger om te chatten met vrienden, maar dit platform gaat veel verder dan dat. Facebook heeft een heel performante achterliggende API, die developers in staat stelt om chatbots maken, die het mogelijk maken om API te injecteren en er is al een aantal applicaties op de markt die gebruik maken van het Facebook Messenger platform.

Chatbots & verkoop

Chatbots zijn een zeer performante technologie om uw leadgeneratie, lead funnels en presales funnels voor een groot deel te automatiseren. Daarnaast kan deze technologie het uw verkopers ook gemakkelijker maken om op het juiste moment een goed verkoopsgesprek te hebben met uw prospect en waardoor ook hun closingratio van lead naar deal over het algemeen een stuk hoger zal zijn. Als u chatbots op een goed doordachte manier implementeert in uw bedrijf, kunt u de hele sales cycle, van lead generatie tot en met verkoop, ook een stuk inkorten. 

Heeft u bijkomende vragen over chatbots en online leadgeneratie? Dan nodig ik u graag uit om voor één van onze Lunch & Learn sessies over Digitale Groeimarketing in Gent. Eén keer per maand nodigen wij 10 ondernemers uit en buigen we ons over de vraag hoe digitale groeimarketing de leadgeneratie in uw bedrijf kan ondersteunen en hoe u vanuit die digitale marketing de brug kunt maken naar een betere verkoop.

Geen tijd om te lezen? 

Sit down, relax en luister naar onze podcasts.

Wat is digitale groeimarketing?

U komt het te weten tijdens onze Lunch & Learn sessies.

Mis geen enkele update.

U hebt plannen om met digitale marketing iets te doen, maar u bent nog op zoek naar concrete tips. Dan is deze nieuwsbrief iets voor u. Mis geen enkele update.

Bedankt voor uw interesse. We houden u als eerste op de hoogte.