Wat is het verschil?

Die vraag krijgen wij heel regelmatig wanneer we met ondernemers aan tafel zitten die tot dan toe gewoon geweest zijn om met een klassiek reclamebureau of een (online) marketeer te werken. Ze stellen ons, terecht, de vraag: “Jongens, wat doen jullie eigenlijk anders dan al die mensen waarmee we in het verleden al hebben samengewerkt?”

Wablief? Growth hacking? Dat klinkt niet goed…

Wel, het komt hier op neer. Digitale groeimarketing, ook wel growth marketing of growth hacking genoemd – nu, de term hacking heeft een beetje een negatieve connotatie want dan denken we direct aan programmeurs die in een donker kamertje trachten de servers van de NASA te hacken. Nee, niets is minder waar. Growth hacking is een terminologie die vooral in de Angelsaksische wereld als alternatieve terminologie wordt gebruikt voor digitale groeimarketing. Wij houden het op digitale groeimarketing maar we zullen ook af en toe de terminologie groeihacking gebruiken omdat we denken dat het hacking aspect vandaag nog iets belangrijker is en meer de klemtoon legt op korte termijn resultaten.

Echte KPI’s vs. Fake KPI’s

Digitale groeimarketing vertrekt vanuit een big picture benadering van groei waarbij alle acties die we ondernemen in het teken staan van de realisatie van meetbare resultaten en dus perfect meetbare groei. De fundamenten van groeimarketing zijn data, technologie en content. In de eerste plaats is er voldoende data nodig om van start te gaan. Vanuit die data gaat een groeimarketeer samen met zijn klant beslissingen nemen om nadien verdere acties te ondernemen om de groei te ondersteunen van het bedrijf.

Dit zorgt ervoor dat elke euro die u als ondernemer investeert in ‘marketing’ vanaf nu perfect meetbaar is en u met zekerheid een gewenst resultaat oplevert. Doordat elke actie meetbaar wordt, kan een groeimarketeer ook alle resultaten terugkoppelen aan heel specifieke acties. Wanneer daarna systematisch elke actie wordt afgetoetst t.o.v. de gewenste resultaten en wordt bijgestuurd, dan is een groeimarketeer in staat om niet enkel op een systematische manier groei te creëren, maar kan hij die groei ook schaalbaar maken.

Het spreekt voor zich dat deze manier van werken veel verder gaat dan traditionele marketing waar veelal vage doelstellingen worden vooropgesteld zoals: meer naambekendheid creëren, meer volgers op sociale media, meer kliks op een online advertentiecampagne, etc.

Deze traditionele marketing ‘KPI’s (Key Performance Indicators) zijn voor een groeimarketeer ‘Fake KPI’s’, ofwel ‘Valse KPI’s’. Dit zij intermediaire doelstellingen die ons inzicht verschaffen in de vraag: waar zijn we goed op weg en waar moeten we bijsturen? Ze zijn echter geen einddoel op zich. Ze zijn dus een valse doelstelling om groei te realiseren. De KPI’s die een growth marketeer gebruikt houden RECHTSTREEKS verband met essentiële financiële cijfers van de onderneming op het vlak van inkomsten en uitgaven.

Ondernemen 2020 – De mindset van een growth hacker

Om met groeimarketing van start te kunnen gaan, is het belangrijk dat u een nieuwe mindset aanleert m.b.t. zowat alle aspecten van uw bedrijfsvoering, van het operationele t.e.m. marketing, verkoop en dienst na verkoop. Een ondernemer die de mindset van een growth hacker heeft, neemt realtime beslissingen op basis van realtime data, in elk aspect van zijn bedrijfsvoering. Op het vlak van marketing vertrekt een groeimarketeer altijd vanuit de markt zelf om groei te initiëren.

Een ondernemer die de mindset van een growth hacker hanteert, heeft geen boodschap aan statische marketingplannen. Een traditioneel marketingplan is gebaseerd op historische cijfers, zoals kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek dat reeds voorbijgestreefd is op het moment dat het plan geïmplementeerd wordt. De meeste marketingplannen zijn dan ook waardeloos op het moment dat er een eerste evaluatie van de uitvoering ervan moet gebeuren.

De ondernemer – growth hacker – redeneert compleet andersom: hij denkt en handelt vanuit data die hem realtime ter beschikking worden gesteld vanuit markt die hij ‘bespeelt’. Hij beschikt over die data omdat hij op basis van een framework voor groei handelt dat gebaseerd is op 4 pijlers: aantrekken van de juiste doelgroep, activeren van zijn doelgroep, identificeren van zijn doelgroep en koesteren van zijn leads en bestaande klanten. Het 4-pijler model gebruiken wijzelf elke dag in de uitvoering van marketing activiteiten voor onze klanten. Bent u ook de ondernemer die de switch wil maken van traditioneel denken op basis van ex-post data naar realtime denken op basis van realtime data? Dan bent u goed op weg om een growth hacker van uw eigen onderneming te worden.

Heeft u vragen over digitale groeimarketing? Heeft u het gevoel dat u op het vlak van online marketing veel onderneemt, maar geen overzicht kan behouden? Dan nodig ik u graag uit naar één van onze Lunch & Learn sessies over Digitale Groeimarketing in Gent.

Tot binnenkort,

Frederik Scherpereel

Geen tijd om te lezen? 

Sit down, relax en luister naar onze podcasts.

Wat is digitale groeimarketing?

U komt het te weten tijdens onze Lunch & Learn sessies.

Mis geen enkele update.

U hebt plannen om met digitale marketing iets te doen, maar u bent nog op zoek naar concrete tips. Dan is deze nieuwsbrief iets voor u. Mis geen enkele update.

Bedankt voor uw interesse. We houden u als eerste op de hoogte.